kayvalckx.reismee.nl

Litouwen 2010 - Dag 2: Trakai & Vilnius

We stonden om 6:45 op. Na het gekocht ontbijt met zoete broodjes, vertrokken we om 7:40 naar Trakai. Het was een mooie treinrit door ruraal Litouwen. Oude, vrij armoedige dorpjes, afwisselend met Sovjet aandoende fabrieksterreinen en veel ongerepte natuur, afwisselend met bos, gras en hier en daar een stukje moeras.

Om 8:20 kwamen we aan. Eerst moesten we 30min door Trakai lopen, waar ze een straatmarkt aan het opbouwen waren. De 2 kerken waren mooi, maar aangezien we al genoeg kerken hadden gezien gisteren, zijn we daar aan voorbij gelopen. Voor de rest had het dorp niet veel bijzonders te bieden.

Maar toen kwamen we aan bij Trakai Castle. Een kasteel gesticht door Gendimas in de 13e eeuw, die ook Vilnius heeft gesticht. Dit kasteel is prachtig van buiten. Van binnen konden we het ook voor in totaal 16Lt bezoeken, inclusief de permissie gekocht om foto's te maken. Zonder het laten zien van een VGZ-pasje dat door moest gaan als studentenkaart, was het 2x zo duur geweest. Hilarisch moment voor ons beiden.

We moesten van te voren een half uur wachten, voordat we binnenkonden. En daar zat je dan, in een inhammetje van het kasteel, om warm te blijven. Een lange broek was toen wel aan te raden. Midden in een inham, met neefje, aan een groot meer. Veel wind, de lucht was bewolkt. Voorbijkomende Russen.

Om 10u konden we dan het kasteel bekijken. Het was mooi gerenoveerd en het geld meer dan waard. We waren echte trendsetters, stiekem kamers binnenlopen en er vervolgens uit worden gestuurd door een van de vele werkzame Litouwers om alles in het gareel te houden. De Russen leken ons trouw te volgen.

Om kwart voor 11 hadden wij het wel gezien en liepen we door naar de markt die inmiddels opgebouwd was. Wat een eten! Echt heel veel worst, vet spek, zoete lekkernijen en kaas. En dat laatste proefden we, twijfelden of we 8Lt wilden uitgeven aan een stuk kaas, maar liepen weg. Arme koopman, zuchtend ging die zitten. We blijven Hollanders!

Na Trakai moesten we even een uurtje relaxen in ons hostel in Vilnius. Vervolgens liepen we naar de Gendiminas Prospektas, een mooie boulevard, gebouwd in de 19e eeuw. Een kop koffie bij 'Double Coffee' smaakte goed, maar mijn neefje wilde warme chocomel; hij kreeg echter vloeibare chocolade met nootjes voor 6Lt. Dat is dan een uitstekend voorbeeld van de taalbarrière.

We staken de Neris rivier over naar het nieuwere deel van Vilnius. We wilden daar de Skybar van het Reval Hotel bezoeken, op de 22e verdieping gelegen. Echter was het dicht, zodat we via de gangramen van het uitzicht moesten genieten. We zagen een mooie Russisch Orthodoxe kerk met groene torens waar ik heel graag heen wilde. Met dat uitzicht in ons hoofd geprent maakte we een wandeling, van mijn neefje hoefde het niet per se, dus ik was als het ware zijn reisleider op dat moment. Maar het was zeker de moeite waard! Mooie kerk.

Gegeten bij de Mac Donalds, gedacht dat het goedkoop zou zijn. Ja, dat was het ook, maar dan moet je niet zo veel gaan eten zoals wij deden. Om 18:30 waren we in ons hostel, waar we spelletjes gingen doen. Echter vonden we dat zonde van de tijd, dus gingen we via Basillion Defence naar Uzipis, een onofficiële staat, met bijzondere wetsregels. Leuk om te zien!

Trouwens, er was vandaag nog wat aan de hand. Russendag? Onafhankelijkheidsdag? Geen idee. 15 Juni 1940 hadden de Russen Litouwen ingenomen, misschien dat dat er mee te maken had. De receptioniste van het hostel kon ons ook geen duidelijkheid geven.