kayvalckx.reismee.nl

Litouwen 2010 - Dag 3: Kaunas

Vanochtend ging de wekker om 8:00 af. Om 8:15 rolden we ons bed uit en rond 9:00 stonden we alweer in de supermarkt om ontbijt te kopen. Neefje heeft 'normale' zoete broodjes opgegeten, ik wilde broodjes kopen die ik nog niet eerder had gezien. Het was brooddeeg met gehaktvulling. Smaakte prima, ook zo op de vroege morgen!

We gingen treinkaartjes kopen bij de balie. Daar konden we met 30% korting voor 23,80Lt tezamen naar Kaunas reizen.

Om 11:30 kwamen we aan in Kaunas, na een treinrit van 70 minuten. Na een tocht langs de Nemaus rivier, bereikten we de supermooie 'Guesthouse' met de moeilijke naam. Daar mochten we de komende nacht slapen! De receptioniste regelde voor ons een taxi die ons om 4:15 de volgende nacht kwam ophalen.

Na het bezichtigen van het hotel/pension/?, gingen we via een schitterende route, door de buitenwijken met allerlei uitzichtpunten (not, het was begroeid met bomen), naar de andere kant van Kaunas, om vanuit die kant richting het oude centrum te lopen, richting ons hotel dus.

Lunch kochten we bij supermarkt 'Silas', die niet aan te raden is. We wilden goedkoop eten, dus werd het vies eten, een of ander droog Turks/Russisch brood met hele dikke smeerkaas. De kassavrouw begon wat Litouws te mompelen, echter verstonden we dat natuurlijk niet en reageerde ze boos terug. Met handgebaren en ons Engels probeerden we netjes af te rekenen, het wisselgeld smeet ze zowat op het wisselgeldteruggeefbakje. Achja, toen gingen we onze lunch opeten voor een vervallen kerk. Later begrepen we ook waarom mensen ons aan het aanstaren waren, we dachten dat ze ons als zwervers met fotocamera's zagen, dus ging ik even als een zwerver liggen.

De buitenwijk was echt tof. Afwisselende Sovjetflats, met bouwvallige huizen. Echt bizar, in de voortuin van een huis stonden allemaal kindervoertuigen. Echter zou dat huis in Nederland al 2x onbewoonbaar zijn verklaard, dan geef je je kind ook geen goede omgeving om op te groeien.

Vervolgens liepen we via de mooie kerk (zie foto's) de boulevard op, dat ons een beetje tegenviel. Echter maakte de verbinding met de oude stad; de Vilnaus Gatve het meer dan goed, mooi was dat. Ook de kerk die we tegen kwamen was mooi. De Russische Orthodoxe kerken zijn echt mooi vanbinnen, veel donkere bruin- en groentinten worden gebruikt. En veel hout en goud, meer als in de Rooms Katholieke kerk.

Back to Vilnaus Gatve, daar zagen we al enkele restaurantjes waar we 's avonds konden eten. Maar eerst naar het oude centrum. En we zijn nog een 274 trede tellende trap naar een uitzichtpunt gegaan, waar we wél uitzicht over de stad hadden. Leuk.

Het eten bij 'Pas Stanley' was lekker. Heineken uit blik wordt in een hippe tent daar geserveerd, bizar. Als voorgerechtje kozen we een borrelhapje; gefrituurd brood met kaas-mayonaise. Vervolgens was het schnitzel met kaas bedekt dat ik mocht veroberen en als toetje had ik chocolade cake. Het was vrij West-Europees/Duits eten, maar lekker.

Vervolgens zijn we maar teruggegaan en gingen we na het douchen slapen! Het beloofd namelijk een korte nacht te zijn.