kayvalckx.reismee.nl

Litouwen 2010 - Dag 1: Vilnius

Zaterdag 12 juni 2010

Om kwart voor 5 ging mijn wekker af, het was al licht en stapte de douche in. Vervolgens heb ik wat gegeten en zijn mijn ouders en ik mijn neefje en tante op wezen halen voor vertrek naar Airport Weeze.

We gingen alvast door de handbagagecheck, dat prima verliep. Roel had dan wat problemen met oorstokjes, maar dat werd snel verholpen. Daar zaten we dan, om kwart voor 6 bij de gate. Wachten. Een stinkende man ontwijken.

Toen konden we toch naar de gate, om in de rij te gaan staan. We stonden vrij vooraan, zodat we een mooi plekje bij de vleugel konden krijgen. Om 8:00 vertrok het vliegtuig, 1u en 40 minuten later kwamen we aan op Kaunas International Airport. Het was toen 10:45.

Bij de R-Kios hadden we een busticket naar Kaunas Busstation gekocht. Het duurde echter tot 12:00 voordat de bus ging. Wat een rare handgebaren maakte die man naar ons, toen we vervroegt wilden instappen!

Vriendelijke mensen vertelden ons waar we moesten uitstappen. Ik heb het idee dat alleen onze generatie Engels kan spreken en verstaan. Maar toch lukt het om 13:10 in de bus naar Vilnius te zitten. Het was er snikheet. Echter gingen we halverwege op de achterbank zitten, zodat we ruime zitplaatsen hadden.

De indruk van Litouwen is dat het armoedig en dunbevolkt is. De huizen zijn veelal afgedekt met golfplaten. Langs de snelweg bevinden zich bushaltes en het platteland is dunbevolkt. Immers lijken vele stukken grond niet gebruikt te worden met een agrarische functie. Verder is er veel bos en hier en daar is een meer of moerasgebied te zien.

Om 14:40 kwamen we aan in Vilnius. Het was dus makkelijker geweest om met de mini-bus e gaan, die er sneller over zou doen. Dat is echter iets voor volgende keren.

Op het busstation aangekomen, gingen we eerst even lunch scoren in de naastgelegen supermarkt. Lekkere, bijzondere zoete broodjes. Daarna gingen we op zoek naar ons Hostel, die kort bij het trein- en busstation lag. Wat een bouwval, maar van binnen was het prima en het personeel sprak gelukkig Engels.

Toen we eenmaal gesetteld waren, gingen we de wandelroute doen die beschreven stond in de Lonely Planet Estonia, Latvia & Lithuania. We zijn via Ausros Varty Gatve, wat een bijzondere oude straat was, naar de Town Hall Square gelopen, waar het tijd was voor een drankje op het terras. Roel vergreep zich aan de Sprite, ik behield me tot een biertje, Alus heet dat in het Litouws, het smaakte een beetje naar witbier, lekker.

Vervolgens zijn we doorgelopen, steeds met het schitterende weer van rond de 30 graden Celsius, naar Gendimas Hill, de heuvel waar Vilnius is gesticht in de 13e eeuw. Daar boven op de toren hadden we voor 10 Lt per persoon een schitterend uitzicht over heel Vilnius.

We zijn doorgelopen naar Cathedral Square, dat echt indruk op me heeft gemaakt. Ook de omhooglopende weg was top. De weg vervoglde we door langs het Presidentieel Paleis te lopen.

Lekker gegeten bij Cili Kamai. Koude bietensoep is echt lekker en ook het hoofdgerecht met koolomwikkeld vlees, was prima te veroberen.

Op het treinstation hadden we alvast een treinticket voor morgenvroeg naar Trakai gekocht. We gaan naar het kasteel.

Nu 21:30, zijn we allebei de eerste dag aan het verwerken op papier. Dadelijk even douchen, spelletje doen en dan slapen!

Het was een toffe dag.