kayvalckx.reismee.nl

Litouwen 2010

Het weekendje weg met mijn neefje zit er op. Het was een hartstikke mooie ervaring, maar bovenal gezellig en leuk.

De Litouwse bevolking is erg afstandelijk en koud naar elkaar toe. Tevens vinden ze het raar als iemand - zoals wij bijvoorbeeld - de Litouwse (of de Poolse/Russische) taal niet machtig zijn. Onbegrip. Of toch niet? Zo toeristisch was het niet. Oké, het was geen hoogseizoen, maar veel toeristen zag je niet in Vilnius of Trakai, laat staan in de tweede stad van Litouwen: Kaunas.

De Sovjet-cultuur vind je overal terug. In de grijze flatgebouwen, in het uiterlijk van de oudere generatie, de leegstaande (?) fabrieksterreinen, het eten. Bijzondere ervaring, dat sowieso.

Tips:

Do's:

- Als je met het openbaar vervoer wilt reizen, dat goed te doen is in Litouwen, bestel dan bij de balie tickets, dus niet in de bus zelf. De buschauffeurs komen gehaast over en je kunt ze niet uitleggen dat je recht hebt op studentenkorting (of niet, zie volgend puntje). Koop ze dus bij de balie, daar hebben ze tijd voor je om het rustig met handgebaren en enkele Engelse termen uit te leggen. Dan snappen ze je wel.

- Neem je zorgverzekeringspasje mee! Hiermee kun je studentenkorting krijgen. Ik liet mijn Wageningen University pasje zien, mijn neefje volgde met zijn VGZ-pasje; het werkte prima! Scheelde de helft in prijs.

- Als je ook net als ons 3 dagen hebt, neem dan een bezoekje aan Trakai. Hier ligt een 13de eeuws kasteel, dat gerenoveerd is. Naast het mooie rode kasteel, worden er ook in kamers tentoongesteld hoe vroeg de adel in Litouwen leefde en zie je dus verschillende historische aspecten door de tijd heen. De moeite waard! Vanuit Vilnius is het ideaal te bereiken met de trein, in Trakai zelf moet je nog een half uur lopen door het dorp Trakai om het kasteel te bezichtigen.

- In Vilnius is Gendiminas Hill, waar je een heel mooi uitzicht hebt over de stad, de moeite waard om te bezoeken. Voor enkele euro's kun je de toren beklimmen met een mooi uitzicht over het oudste deel van de stad, zie je Cathedral Square en heb je een uitzicht op Gendiminas Prospektas en zie je de na-oorlogse bouwstijl. Kortom: Vilnius in een notendop.

- A Hostel in Vilnius is goedkoop, maar je krijgt waar voor je geld. In Kaunas is het [hoe heette die moeilijke naam nu ook alweer] ook prima aan te raden. Het ziet er erg oud uit, maar met alle moderne gemakken voorzien. Echter geen keuken of andere mogelijkheden tot ontspanning

Don'ts:

- De rit naar Vilnius