kayvalckx.reismee.nl

Marokko 2010 - Dag 9: Leaving Sahara en moving to Todra Gorge

Ik schrijf dit op 10 juli 2010

* De verhaleb van de dagen 6, 7 en 8 zijn een beetje saai om te lezen. Deze verhalen heb ik gisteren geschreven. Echter had ik gisteren een 'bad day'. Ik had al verwacht dat ie er aan zat te komen, en ja hoor, daar wassie dan. Ik was moe door de busrit en door de kamelentocht en door de hitte. Ik had er gewoon even geen zin meer in :P. Nu, nu gaat het weer prima :D

Dag 9 - 9 juli

Om 5u stonden we op. Het was nog donker, maar we moesten gaan, omdat ik de bus met airco van 8u moest hebben. Onderweg stopte de vriendelijke kamelengidsman zodat ik de zonsopgang kon zien. Erg mooi! Je ziet alleen gele zand, blauwe luchten een rond bolletje dat de zon voorsteld. En je hoort alleen de kamelen die wat aan het herkauwen zijn...

Om 7u kwamen we terug op Nasser Palace, omdat ik de bus moest halen, heb ik geontbijt in Merzouga, omdat we namelijk niet zeker wisten waneer de bus aldaar vertrok. Ik had genoeg tijd dus om nog wat te eten, voordat ik in de heerlijke koele bus stapte.

Om 13u kwam ik aan in Tenerhir, daar wilde ik ingaan op hjet bod van een man die een taxi aanbood van 10dh. En hij bleef maar doorratelen over hotels, eten, tripjes etc. En alles was van zijn ooms, neven of andere goede vrienden. Die wide dus commissie krijgen! Ik ben daarvan weggelopen en hij zij dat ik ziek was :P. Soms zeggen zo'n mensen 'fuck you' enzo.. Achja, heeft ook wel wat.. (?!?)

Ik besloot om de Grande Taxi van 10Dh te nemen. Grande Taxi;s zijn oude mercedessen waar normaal gesproken plaats is voor 5 volwassenen, maar dan is het ook echt krap. Echter bied deze taxi plaats aan 7 mensen, waardoor het nog meer zweten is dan in een lokale bus zonder airco... Tijdens de taxirit begon een jonge berberman tegen me te praten en een hele geschiedenisles van de berbers te vertellen. Ik wilde aandachtig luisteren, maar soms kon ik hem nie thelemaal volgen. Ik weet nu wel dat er een groot vershcil is tussen het oorspronkelijke Berbervolk en de Arabieren.

De todra gorge is mooi! Het is een berggesteente waar een rivier een kloof in heeft gesneden. Ik had er echter wat meer van verwacht, er lipe namelijk een verharde weg doorheen, voor de bereikbaarheid van andere dorpjes in de bergen. Maar het was zeker de moeite waard om er heen te gaan!

Ik wilde een tocht van 4u doen om de berg heen, maar ik zag wolken aankomen en een local vertelde me dat er wellicht regen opkomst was. Ik besloot om na een half uur terug te keren. Uiteindelijk had het niet geregend dusik had de wandelroute over het ezelpad dus gewoon kunnen doen...

Daarna heb ik gerelaxt en gegeten en had ik er gewoon geenzin meer in. Ik wilde gaan slapen op het dakterras voor 30dh. Ik was de enigste die daar overnachte, dus besloot ik voor datzelfde bedrag (3 euro) te gaan slapen in een openstaande hotelkamer. Netjes toch, een 2persoons kamer voor 3 euro :p.

Slapen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!